Bankafschriften bewaren in je digitale kluis

Image

Bankafschriften bewaren

Bankafschriften of rekeninguittreksels fungeren als betalingsbewijzen die je kunt voorleggen in specifieke gevallen, bv.

  • bij een feitelijke scheiding,
  • een echtscheiding
  • of een schuldaflossing.

Soms kan het nodig zijn om aan de rechtbank bewijzen voor te leggen van je deelname of van de stappen die je ondernomen hebt.

Waarom je bankafschriften bewaren?

Vooral voor je belastingaangifte moet je bepaalde rekeninguittreksels bijvoegen. Normaal bedraagt de termijn voor de controle van de belastingaangifte 3 jaar, maar in geval van verdenking van fraude wordt deze termijn verlengd tot 7 jaar. Meer informatie vind je in: “Hoelang moet ik mijn rekeninguittreksels bewaren?”

Bewaringstermijn van rekeninguittreksels

De FOD Financiën raadt aan om alle documenten die nodig kunnen zijn om bij je belastingaangifte te voegen (loonfiches, pensioenfiches, bankafschriften voor onderhoudsuitkeringen, attesten van leningen, beroepskosten indien je zelfstandige bent, …) gedurende 7 jaar te bewaren. Bij de meeste banken kun je je bankafschriften downloaden via hun applicaties, meestal tot enkele jaren terug. Test Aankoop raadt aan om bankafschriften 10 jaar te bewaren. Zie ook: “Het belang van je rekeninguittreksels“.