Ontdek de nieuwe Izimi: al je akten en notariële gegevens veilig en transparant op één plek

16/09/2025

Izimi evolueert! Met de nieuwe versie krijgt elke Belgische burger nu ruimere en meer volledige toegang tot zijn notariële documenten en gegevens. Izimi wil zo meer transparantie, juridische zekerheid en autonomie bieden aan iedereen.

Tot nu toe kon je via Izimi enkel jouw persoonlijke akten raadplegen (ondertekend sinds 2015). Voortaan heb je ook toegang tot:

  • de akten van je vennootschappen
  • de akten van overleden personen waarvan je erfgenaam bent
  • én je gegevens in de centrale registers van het Belgische notariaat.

Elk document kan je eenvoudig online raadplegen, downloaden of veilig bewaren in je digitale kluis.

4 Nieuwigheden

Voortaan krijgt elke Belgische burger via Izimi niet enkel toegang tot zijn akten, maar ook tot alle bijlagen, registratierelazen en andere documenten die vanuit NABAN beschikbaar zijn. Waar vroeger enkel de akte zelf te raadplegen was, kan je nu ook alle bijhorende documenten inkijken.

Als burger heb je het recht om al je gegevens en documenten uit NABAN te raadplegen. Je kan ze eenvoudig downloaden of veilig bewaren in je persoonlijke kluis.

Sommige van deze documenten zijn bovendien erg nuttig om aan je bank of notaris te bezorgen, zoals de aflossingstabel bij de aankoop van een woning. Dit document was vaak een bijlage bij de akte en was tot nu toe niet beschikbaar via Izimi.

Je kan uiteraard een kopie maken naar je kluis of het document downloaden.

Ontdek deze nieuwe toegangen

Je hebt via Izimi nu ook toegang tot de akten van de vennootschappen waarin je één van de volgende functies bekleed: bestuurder, gedelegeerd bestuurder, zaakvoerder, persoon belast met het dagelijks bestuur, lid van het directiecomité, lid van de raad van toezicht, vereffenaar, curator of vaste vertegenwoordiger. De eventuele inschrijvingen in de registers zijn in deze versie nog niet raadpleegbaar, maar zullen in de toekomst ook beschikbaar zijn.

Ontdek deze nieuwe toegangen

Je hebt via Izimi nu toegang tot akten van overleden personen van wie je erfgenaam bent. Dit zonder dat de overledene daarvoor tijdens zijn leven een actie moest ondernemen of expliciet toegang moest verlenen.

Als erfgenamen heb je deze akten vaak nodig voor de afhandeling van de nalatenschap, zodat de notaris het dossier kan opvolgen. Let op: om deze akten te kunnen raadplegen, moet je effectief vermeld staan als “erfgenaam” (d.w.z. de nalatenschap aanvaard hebben) in de akte of het attest van erfopvolging en in de hoedanigheid ingeschreven in het centraal erfrechtregister voor de akten en attesten van erfopvolging opgemaakt sinds 1 april 2023. Indien dit niet het geval is, zullen deze akten niet zichtbaar zijn.

Ontdek deze nieuwe toegangen

Vanaf nu kan je via Izimi ook je notariële gegevens in de centrale registers van het Belgisch notariaat raadplegen.

Deze registers zijn databanken die beheerd worden door de Federatie van het Notariaat (Fednot). Ze dienen om bepaalde belangrijke gegevens te centraliseren en toegankelijk te maken voor notarissen, overheidsinstanties en burgers. Ze garanderen transparantie, juridische zekerheid en vlotte dienstverlening. Er bestaan vijf registers, elk met hun eigen doel en gegevens:

  • Centraal Register voor Huwelijksovereenkomsten (CRH): o.a. gegevens over de partijen en het huwelijksstelsel
  • Centraal Register van Lastgevingen (CRL): o.a. info over de aanvraagdatum van de registratieaanvraag en de betrokken lastgever/aanvrager
  • Centraal Register van Verklaringen (CRV): o.a. gegevens over de vertrouwenspersoon, voogd of aanvrager
  • Centraal Erfrechtregister (CER): o.a. informatie over de akten en attesten van erfopvolging, de verklaringen van verwerping en de aanvrager
  • Centraal Register van Testamenten (CRT): inschrijvingen* in dit register worden beschermd tot na het overlijden van de persoon die het testament heeft opgesteld en is dus niet raadpleegbaar via dit platform. Voor meer informatie neem contact op met de steundienst Databanken van Fednot via crt@fednot.be.

Het is de taak van de notaris om een akte en/of verklaring officieel in te schrijven in één van de centrale registers. Deze officiële inschrijving waarborgt de juridische zekerheid.

Dankzij Izimi kunnen burgers nu zelf op elk gewenst moment deze inschrijving in een register raadplegen, nagaan welke notaris de akte bezit en deze informatie delen met derden, waardoor transparantie wordt gewaarborgd.

Ontdek deze nieuwe toegangen

(*) Inschrijvingen: Een inschrijving in een centraal register houdt in dat de “metagegevens” van het document worden opgenomen in een beveiligde databank waarvan de toegang wettelijk geregeld is. Deze “metagegevens” zijn de gegevens over de partij(en), de gegevens over het document (datum, repertoriumnummer, referentie) en de gegevens over het notariskantoor die het document heeft opgemaakt en in bewaring heeft genomen.